logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۸
[ شناسه خبر : ۳۹۷۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان:

بازار فرش در رکود است

بازار-فرش-در-رکود-است
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به وضعیت رکود بازار فرش گفت: دلایل مختلفی در تحقق این وضعیت دخیل بوده که یکی از آن‌ها نقل و انتقالات ارزی است.

سید محسن جعفری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با اشاره به وضعیت بازار فرش استان زنجان اظهار کرد: در حال حاضر بازار در حالت رکود به سر می‌برد و فعالان این حوزه از وضعیت موجود هیچ رضایتی ندارند.  

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به اینکه دلایل مختلفی برای شرایط ایجاد شده وجود دارد گفت: اما عامل اصلی تحریم و نقل و انتقالات ارزی است.  

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تاکید بر اینکه شدت تحریم‌ها بر بازار فرش تاثیر گذاشته است ابراز کرد: فروش فرش ابریشم به صورت مستقیم اتفاق نمی‌افتد بلکه از طریق واسطه‌ها و تجار کشورهای دیگر انجام می‌شود، تاکنون نیز با همین روش فرش‌های ایران در بازار جهانی به فروش رسیده است.  

وی با بیان اینکه تعهدات ارزی یکی از معضلاتی بود که بازار فرش و صادرکنندگان را دچار مشکل کرده بود خاطرنشان کرد: طی مصوبه‌ای که دولت داشت تعهدات ارزی برای فعالان این حوزه و صادرکنندگان آن حذف شده و امیدواریم که این اقدام در روند صادرات و رونق بازار فرش تاثیر مثبتی داشته باشد.  

جعفری با اشاره به اینکه تنها در این حوزه بخش مواد اولیه شامل تعهدات ارزی است ابراز کرد: تاثیر حذف تعهدات ارزی از بازار فرش به احتمال زیاد تا چند ماه دیگر قابل لمس باشد.  

وی با بیان اینکه تعهدات ارزی دردسرهای زیادی برای صادرکنندگان داشت چراکه صادرات فرش و فروش آن در بازار خارجی بسیار زمان‌بر است عنوان کرد: امیدواریم با حذف تعهدات ارزی در این حوزه شاهد گشایش‌هایی در بازار باشیم.  

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تاکید بر اینکه نه صادرکنندگان و نه بافندگان از وضعیت موجود راضی هستند ادامه داد: در مجموع وضعیت بازار در شرایط خیلی بدتری قرار ندارد اما به دلیل پایین بودن صرفه اقتصادی و به‌ویژه رکود بازار؛ فعالان این حوزه رضایت کاملی از اوضاع ندارند.  

وی در مورد قیمت فرش دستبافت در بازار گفت: در حال حاضر قیمت فرش‌های دستبافت در بازار بالا است اما با توجه به وضعیت تورم قیمت آن بازهم مناسب نیست و این موضوع در دستمزد بافندگان نیز تاثیر دارد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر